Monday, May 25, 2009

Nasi Goreng Atok Simah!

Nyum!Nyum!
Hmmm kali nih aku nak kenalkan pada korang makanan yang aku adik beradik makan masa kecik dulu, masa kami tinggal adik beradik ngan atok...maklumlah masa tur aku ngan adik2 aku dijaga oleh atok kat Bagan, Simpang 5, Batu Pahat...sbb mak ayah aku keja..
Nasi Goreng biasenyer atok buat sarapan berlaukkan & lawannyer ngan ikan goreng & lauk asam pedas yang dihangatkan yang tak habis malam sebelumnye...seawal 4 pagi dia dah start buat keja, 1st buat aiskrim malaysia ( yang pki plastik tube panjang ) harga 5sen jerk sebatang!n seterusnyer buat sarapan la...bahan simple jer, nasi sejuk, sedikit cili kisar, ikan bilis, bawang merah & bawang putih jerk...
Aku dah lamer teringin so aku try sendiri la... kali ke 3 buat bru btul2 menjadi... ngee... susah juga nak bagi samer rasa...sebenarnyer pki lesung batu yang menjadi nk sediakan rencahnyer, cili kisar tak perlu byk sgt untuk naikkan color jerk...yang pnting bawang merah kena banyak...bawang putih sebijik dah cukup...ikan bilis ckit jer tumbuk skali...ikan bilis yang lebih tur goreng garing n tabur atas nasi...nyum3!best!

Nasi Goreng Atok Simah!

Nasi goreng kosong untuk anak sedara aku, hanya ader bawang putih, bawang merah, ikan bilis, telur n kicap, tak pedas!

tengah makan malam...



No comments:

Post a Comment